5 consells per prevenir la fascitis plantar

Has sentit a parlar de la fascitis plantar? En aquest post et volem explicar: què és, com es diagnostica, com es tracta i consells per prevenir-la!!

QUÈ ÉS?

La fascitis plantar és una inflamació del múscul que es troba localitzat a la planta del peu, la fàscia, que s’origina a la zona del taló i s’inserta als metatarsians. Està constituïda per una banda de teixit elàstic, la funció de la qual és conformar l’arc plantar, estabilitzar els metatarsians amb el terra durant la marxa, esmorteir l’impacte i donar potència durant la carrera, entre d’altres.

El dolor de la fascitis plantar és de tipus punxant, i molt dolorós sobretot en el primer recolzament del peu a terra després de llevar-se.  És característic en les primeres hores del dia i va disminuint a mesura que ens activem i es localitza a la zona del taló i l’arc plantar.

Si pateixes algun d’aquests símptomes, el més important és que visitis al podòleg en la major brevetat possible. Valorarà quina és la causa i proposarà el tractament més adient segons el teu cas. Si no es tracta a temps, es pot cronificar i el dolor pot no desaparèixer del tot o tardar més temps de l’habitual, encara que s’apliquin un o més tractaments.

QUINES SÓN LES CAUSES I COM ES DIAGNOSTICA?

Les causes de la inflamació solen ser biomecàniques, és a dir, provenen d’una mala trepitjada i també de l’estructura del peu. Tot això fa que la fàscia i altres estructures musculars es tensin i realitzin un sobreesforç mecànic. El sobreesforç matingut en el temps acaba causant la inflamació i el dolor diari.

Pel seu diagnòstic és vital realitzar un estudi biomecànic. Llegeix aquí perquè serveix un estudi biomecànic. El podòleg realitza una palpació de les estructures del peu per saber diferenciar les diferents patologies. En funció de la localització, la descripció del dolor, la clínica, etc. es diagnostica quina és la estructura afecta. A vegades és necessari realitzar proves complementaries com l’ecografia o la radiografia.

Si ets esportista…al practicar un esport, l’impacte que és produeix en el nostre organisme genera encara més probabilitats de lesió. Per això, aconsellem fer revisions anuals abans de patir qualsevol símptoma, la fascitis plantar es pot prevenir.

CONSELLS PER PREVENIR LA FASCITIS PLANTAR

Ara que ja saps què és, et donem alguns consells per tal de prevenir la fascitis plantar!

• Utilitza un calçat còmode, que respecti la forma del teu peu. Escull un calçat de la teva talla i no gaire estret, amb uns 2-3 cm de taló.  No es recomana un calçat totalment plà ni tampoc l’ús de talons de més de 4 cm.
  • Si ets esportista respecta el drop que has utilitzat sempre. Si vols baixar el drop, fes-ho a poc a poc, ja que les estructures musculars i tendinoses de la teva extremitat inferior estan acostumades a una altura. Utilitza calçat amb sistemes d’amortiment adecuats.
  • Fes estiraments de cadena posterior, és a dir, d’isquiotibials, bessons i fàscia plantar. Així relaxarem la musculatura, que tendeix a estar escursada.
  • Visitar al podòleg 1 cop l’any perquè et revisi la petjada. Segons la teva biomecànica o estructura del peu pots ser més susceptible a patir aquesta patologia i més val prevenir-la que curar-la!
  • Si comences a notar símptomes, utilitza una ampolla d’aigua congelada i fes-la rodar per la planta del peu i…… no t’entretinguis, demana hora!!

Demana hora a la Clínica Podològica Caminem al : 931 789 572